طرح شکایت از شرکت عمران ایساتیس نیرو- محمدرضا وحید زاده
ژانویه 16, 2016
EPT
آزمون EPT
مارس 8, 2016

4 قانون طلایی یادگیری زبان از نگاه کراشن

فراگیری زبان

دوباره به تصویر بالا نگاه کنید:
این تصویر حرفهای یک نظریه پرداز مشهور و موفق در زمینه آموزش و زبان شناسی، به نام “کراشن” است. او معتقد است که یادگیری و فراگیری با هم متفاوتند و آن چیزی که ما در کودکی با آن آشنا می شویم و زبان مادری را با آن صحبت می کنیم در واقع فراگیری است و نه یادگیری. مهمترین تفاوت این دو کلمه در آگاهانه یا نیمه آگاهانه بودن فرایند آنهاست. حتما آگهی های زیادی در مورد آموزش زبان در خواب دیده اید اما یادتان باشد ما می گوییم نیمه آگاهانه و نه ناآگاهانه!

این نظریه پرداز نامی می گوید یادگیری زبان یک فرایند رسمی است که معمولا با آموزش نکات دستوری و قواعد و چهارچوب همراه می شود (متاسفانه همان چیزی که ما در تمام سالهای تحصیل در مدرسه و دانشگاه دنبال کردیم.) و این یادگیری خود زبان نیست بلکه پیرامون ساختار زبان است. آنچه به طور طبیعی یک کودک آموزش می بیند گرامر یا کلمات دسته بندی شده نیست بلکه او در محیط زندگی می شنود، می بیند و ضبط می کند و با ناباوری جملات جدید تولید می کند، کاری که متاسفانه در کلاسهای مدرسه فرصتش نبود.

اما حالا می خواهیم طبق نظریات جناب کراشن و تجربیات آموزش زبان خود طی چندین سال کار گروهی، نحوه فراگیری زبان دوم را به شما بگوییم:

  1. اولین موردی که در تمامی سالهای یادگیری زبان روی آن پافشاری شده، تصحیح اشتباهات و خطاهای زبان آموزان است، یا به قول آقای کراشن مانیتور کردن. در مانیتور کردن 3 حالت وجود دارد: در حالت اول که over-user است خیلی مانیتور می شوید (توسط خودتان  یا معلم) که معمولا باعث می شود  جملات را با را با دقت زیاد و سرعت پایین بگویید و تا حدودی جلوی اعتماد به نفس در صحبت کردن را می گیرد و  حس میکنید با آرام حرف زدن  وقت دیگران را تلف می کنید، پس در بحثهای گروهی  معمولا ساکت هستید. حالت دوم کسانی هستند که که به قول ما از ان سوی بام افتاده اند، اینها under-user ها هستند اگر در این گروه هستید یعنی اعتقاد چندانی به گرامر و تلفظ صحیح و قانون و قاعده ندارید بلکه فقط می خواهید منظور خود را به هر طریقی شده بیان کنید که البته گاهی اوقات نه تنها معنا را نمی توانید منتقل کنند بلکه جملات خنده داری هم می سازید. اما مثل همیشه نه افراط جواب می دهد نه تفریط، پس بهترینها optimal-user ها هستند که هم روان صحبت می کنند هم درست، پس هم هر کجا لازم شد توقف کرده و برگردید اشتباهات خود را تصحیح کنید.

86475412

2. همانطور که در ابتدا گفتیم بادگیری زبان فرایندی رسمی است که آموزش گرامر در آن مهم است. اما ما نباید طیق یک برنامه از پیش تعیین شده برای یک کلاس یا دوره استفاده کنیم زیرا هیچ کودکی فراگیری زبان مادری را با برنامه یزی رسمی آموزشی شروع نمی کند. پس اگر مثل ما هدفتان یادگیری زبان دوم به شکل زبان مادری است چهارچوبهای از پیش تعیین شده شما را به مقصد نمی رساند.

3. ما در هر فرایند تولیدی یک داده ورودی داریم که بعد از پردازش به خروجی تبدیل می شود. در فراگیری زبان دوم هم ما نیاز به داده های ورودی مثل کلمات و ساختارها و … داریم. اما برای اینکه فراگیری به شکل زبان مادری اتفاق بیفتد ما باید راه را درست پیش رویم. اگر با یک کودک همیشه با کلمات کودکانه حرف بزنیم هیچ وقت حرف زدن رسمی را یاد نمی گیرد و بالعکس اگر برای او کلیله و دمنه بخوانیم هم نمی تواند مکالمه روزمره را یاد بگیرد! در مورد زبان هم باید داده های مناسب داشته باشیم. اگر شما داده هایی داشته باشید که هم سطح شما باشد یا پایین تر باشد پس چیز جدیدی برای فراگیری وجود ندارد، اگر هم خیلی از سطح شما بالاتر باشد آنرا درک نمی کنید. پس داده های ما باید i+1 باشد (input+1)، یعنی یک سطح از شما بالاتر باشد تا چیزی جدید برای فراگیری وجود داشته باشد. پس منابع متناسب با سطح شما خیلی مهم است.

psy_motivation_effect

4. آخرین نکته مربوط به فیلتر کردن است که بیشتر به احساس و شخصیت شما مربوط می شود. اینکه  باید در چه شرایطی آموزش ببینید که از منابع آموزشی لذت ببرید و تشویق و دلگرمی در فضا شما را به جلو هدایت کند. یک عامل اثرگذار دیگر استرس است. اگرچه کمی استرس باعث تلاش بیشتر می شود اما بالا رفتن مبزان استرس باعث از دست رفتن تمرکز می شود و اگر هم جدی تر شود باعث دلسردی و رها کردن فراگیری می شود.

مجموع نظریه های کراشن و تجربه های ما می گوید: فراگیری زبان انگلیسی به روش زبان مادری یعنی انتخاب یک محیط آموزشی مناسب که شما را دلگرم کند و منابع آموزشی که در سطح شما باشد (i+1). یکی از بهترین منابع آموزشی که می تواند در فراگیری طبیعی زبان به شما کمک کند منابع صوتی تصویری هستند که ما را از چهارچوبهای از پیش تعیین شده رها می کند و زندگی واقعی را با مکالمات روزمره نشان می دهد و شما نیازی به یادگیری گرامرهای فرمول وار ندارید. اما به یاد داشته باشید حتی فراگیری هم نیاز به تکرار و تمرین دارد مانند کودکی که با ساختن جملات کوتاه شروع می کند و شاید روزی بهترین سخنران شود!

2 دیدگاه ها

  1. Neda Ziaee می‌گه:

    آفرین به دسته بندی کاربردی و درست آقای کراشن و ممنون از متن مفید شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *