زمان فعل در انگلیسی
learned یا learnt
می 7, 2018
read aloud نحوه امتحان
آزمون PTE- بخش Read Aloud
می 25, 2018

استراتژی ها و متدهای موجود برای ریدینگ ایلتس

تفاوت کلمات

در آزمون ریدینگ و برای حل سوالات این بخش، روش ها و متدهای مختلفی توسط مدرسین و منابع مختلف معرفی می گردد. در این مقاله، بصورت خلاصه در مورد استراتژی های مختلف صحبت خواهیم کرد اما قبل از آن، بصورت اجمالی نحوه سوالات و سبک آزمون ایلتس در بخش ریدینگ را بررسی می کنیم.

ریدینگ ایلتس آکادمیک:

در آزمون ایلتس آکادمیک، سه متن مختلف جهت پاسخ دهی به 40 سوال به مخاطبین داده می شود. مجموع زمان داده شده برای حل سوالات 60 دقیقه است بنابراین می توان 20 دقیقه زمان برای هر بخش ریدینگ در نظر گرفت. متون داده شده مملو از لغات رسمی و آکادمیک هستند و عمدتا داشتن درک بالایی از دامنه لغات تخصصی به فهم و جواب داده سوالات کمک زیادی می کند.

نوع سوالات این بخش می تواند متفاوت و شامل سوالات چند گزینه ای، Yes,No, Not given، Matching paragraph heading، جای خالی و … باشد و بیشتر مخاطبین آزمون ایلتس از سختی لغات و زمان کم برای حل سوالات این بخش صحبت می کنند.

نوع پاسخ دهی به هر دسته از سوالات متفاوت است اما برای زمان بندی آزمون، سه نوع استراتژی مختلف بیان می شود که بسته به سطح زبان داوطلبین و نمره مورد نیاز، می توان هر کدام از آن ها را انتخاب نمود:

استراتژی اول- خواندن متن و پاسخ دهی به سوالات:

این استراتژی ساده ترین و معمول ترین کاری است که می توان برای حل سوالات ریدینگ انجام داد و به این صورت است که ابتدا یک متن را خوانده و سپس اقدام به حل سوالات می کنیم. این استراتژی بجز در موارد استثنا و برای افرادی که سطح طبان بسیار بالایی دارند و همچنین دارای حافظه قوی هستند کاربردی ندارد. زیرا با خواندن متن با سرعت معمول، بخش عمده ای از وقت آزمون تلف می گردد و با مراجعه به سوالات، مجددا نیاز به خواندن متن برای مرتبه دوم خواهد بود زیرا بخاطر سپردن تک تک کلمات و کلیه مطالب گفته شده در متن عملا کار بسیار دشواری است.

استراتژی دوم- Scan & Skim:

استراتژی دوم که به استراتژی اسکن و اسکیم(Scan, Skim) معروف است در عمل کاربرد بیشتری دارد و توسط بسیاری از مدرسین تدریس می گردد. در این متد، ابتدا به سراغ سوالات رفته و با خواندن سوال اول، به سراغ متن می رویم و سعی می کنیم که با اسکن کردن متن با سرعت بالا، قسمت مورد نظر را بیابیم. این استراتژی با وجود اینکه در ایران توسط بیشتر مدرسین تدریس می گردد، اما دارای معایبی نیز هست. اولا در بخش سوالات، معمولا کلمات معادل متن آورده می شود و نه عبارات عین متن. ثانیا، زبان اموزان با نیافتن بخش سوالات در متن داده شده، دچار سردرگمی و استرس شده و علاوه بر از دست دادن سوال مذکور، سوالات دیگری را نیز از دست می دهند. بنابراین و با توجه به سابقه اینجانب در تدریس دوره های ایلتس، این استراتژی مناسب 30% متقاضیان ایلتس بوده و اکثر افرادی که سرعت پایینی در خواندن دارند و نمره بالایی در بخش ریدینگ نیاز ندارند می توانند از این روش بهره ببرند.

استراتژی سوم- خواندن و اسکن کردن با سرعت معمول:

این استراتژی که توسط برخی مدرسین تدریس می گردد و افرادی چون سایمون(Simon) نیز به معرفی آن می پردازند مشابه استراتژی اسکن و اسکیم است با این تفاوت که داوطلبین باید پس از خواندن صورت سوال، کلید واژه ها مشخص کرده و سپس با سرعت معمول(نه خیلی سریع و نه خیلی آرام) از ابتدای متن شروع به خواندن کنند. با این کار هم مفهوم متون توسط خواننده قابل درک خواهد بود و به حل سوالات کمک خواهد کرد و هم پیدا کردن بخش مورد سوال بسیار راحت تر از اسکن کردن کلمات خواهد بود.

دوره های غیرحضوری ویژه داوطلبین ایلتس

دیدگاه ها بسته شده است